Der er ingen kunder - ingen - der orker at blive solgt til!
Lange salgstaler om produkters fantastiske egenskaber har kun lille effekt. Og B2B-indkøberen er i sit indkøb langt foran sælgeren, når telefonen ringer. Det handler ikke om SALGsprocessen, men om at forstå kunden og KØBsrejsen.
Hjælp kunden med at gennemføre og afslutte købet.
"Ensomme" ejerledere
Ejerledere er ikke ensomme mennesker uden sociale relationer. Men hvem taler ejerlederen med, når det handler om forretningen? Den dialog, hvor alt kan drøftes, hvor man mærker "sandpapiret" kradse på de ømme områder. Og den dialog, der skaber idéer og perspektiver for den fremtidige udvikling af virksomheden.
Få en fortrolig og personlig sparringspartner.
Pitch-tjek
Det er afgørende for dine vinderchancer, at dit oplæg til kunden handler om udbytte. Den værdi, din løsning, dit produkt eller din service skaber for kunden. Og endnu bedre - for kundens kunde.
Hvad er kundens KØBsproces? Er udbyttet beregnet?
Få feedback på dit pitch og input til mere slagkraft.
Pipeline
Rapporter fra økonomisystemet viser, hvad der allerede er sket. Men hvilke forretninger er på vej fra nye og eksisterende kunder?
Og hvor langt er kunden i KØBsprocessen? En pipeline kræver ikke nødvendigvis nye, dyre IT-systemer. Start småt og byg videre.
Få indsigt i og overblik over nye forretninger.
Lej en Salgschef - struktur, planlægning, teamledelse
Det kan være for en periode. At kundefolkene behøver hjælp og støtte til at styre budgettet i mål. Det kan også være prioritering af indsatser, hjælp til kundemøder og store ordrer. Måske trænger kundefolkene til lidt mere kærlighed og energi til næste sprint.
Få samling, energi og struktur til at komme videre.
Få arbejdskraft og få opgaverne løst
Når forretningen skal udvikles, er der behov for arbejdskraft. Ressourcer og kompetencer til at løse konkrete opgaver, så projektet kommer helt i mål. Det kan også være projektledelse, analyse af kundedata, "must win"-kunder, interim-opgaver mv.
Få en aftale om køb af timer eller fast pris på opgaven.
Forretningsudvikling kan være mange ting. Hvad der betyder noget, er forskelligt fra virksomhed til virksomhed.
Det handler næsten altid om kunderne og kollegerne. Og så skal udvikling have et formål, og værdien kunne måles.
Lad os finde en time og en kop kaffe - helt uforpligtende!